ekonomia

aukcja
informacje o przedmiocie

Jak już zapewne wiesz, w grze Entropia Universe obowiązuje system RCE (Real Cash Economy). Wewnętrzna gospodarka oparta jest o wirtualną walutę PED (Project Entropia Dollars) o stałym i niezmiennym kursie 10PED = 1USD. Poza kilkoma naprawdę nielicznymi wyjątkami każdy przedmiot w grze posiada swoją bazową wartość wyrażoną w PED, jest to tak zwana wartość TT (skrót od Trade Terminal) czyli ilość pieniędzy jaką otrzymamy za przedmiot sprzedając go w Trade Terminalu. Wartość tą możemy sprawdzić w szczegółach przedmiotu, lub wsadzając go do TT.

Gospodarka EU to system naczyń połączonych, wzajemne stosunki łączą graczy wszystkich profesji – górnicy wydobywają minerały, które po zrafinowaniu i połączeniu z innymi przedmiotami (wyprodukowanymi, znalezionymi, lub zdobytymi podczas polowania), zamieniane są przez krafterów na przedmioty, których do codziennego użytku używają górnicy hunterzy itd. Liczba przedmiotów oraz wymagania, które trzeba spełnić w celu ich zdobycia wyklucza możliwość wykonywania i wykorzystania wszystkiego na własny użytek. Pojawia się więc konieczność handlu.



Handel


aukcja
okno aukcji

Handel w Entropii jest jednym z najważniejszych aspektów gry. To od tego za ile sprzedajemy i kupujemy przedmioty zależy w głównej mierze nasz sukces. Generalna zasada, podobnie jak w życiu brzmi: tanio kupuj, drogo sprzedaj. Staraj się jak największą część lootu sprzedać na rynku, ograniczając ilość przedmiotów wyrzucanych do TT do minimum. Mechanika gry powoduje, że nasz bilans liczony w TT będzie zawsze ujemny (w odpowiednio długiej jednostce czasu) i tylko poprzez pieniądze uzyskane z markupu możliwy jest jakikolwiek profit. Nawet kilkadziesiąt PEC uzyskane z handlu, choć wydaje się niewielką wartością, w skali roku może dawać oszczędności liczone w setkach, a nawet tysiącach PED – często to nasze być, albo nie być.


Podstawowym miejscem w którym sprzedajemy nasze przedmioty jest aukcja. Dostęp do aukcji możemy uzyskać z dowolnej planety EU, klikając na auctionera, którego możemy znaleźć w każdym mieście (zazwyczaj wewnątrz budynku). Warto zapamiętać, że choć przedmioty możemy kupować i sprzedawać z każdej planety, to w przypadku transakcji międzyplanetarnych kupujący musi opłacić koszt przesyłki sięgający często kilkudziesięciu PED, co powoduje, że transakcja może przestać być atrakcyjną.


Niestety wysoka cena za wystawienie przedmiotów na aukcji powoduje, że najtrudniej jest sprzedawać w początkowej fazie gry, gdy nasz budżet jest mocno ograniczony. Ciężko jest bowiem uzbierać taką ilość, by jej wystawienie stało się opłacalne. Lepszym pomysłem wydaje się wówczas sprzedawanie produktów na ulicy po ciut niższej cenie. Głównymi miejscami handlu ulicznego na Calypso są miasta Port Atlantis oraz Twin Peaks. Chcąc sprzedać produkt na ulicy wypisujemy swoja ofertę na Trade Channel (wypisywanie ofert na innych kanałach uznane będzie za spam!). Warto stosować przy tym ogólnie przyjętą formułę, czyli najpierw piszemy czy sprzedajemy czy kupujemy, potem co i za ile, następnie znak „@” (ang. at) oraz opis miejsca gdzie stoimy (najlepiej wybrać charakterystyczny punkt, np. antenę, kontener itd.) - przykładowa oferta będzie więc wyglądała następująco: „selling: animal hide 105% @ TP”. Naszą ofertę będą widzieli wszyscy ludzie znajdujący się w zasięgu radaru, pozostaje więc czekać na kupca. Aby ponowić ofertę gdy zniknie z czatu, wystarczy wcisnąć na klawiaturze strzałkę w górę (ta sama metoda działa na wszystko co wypisujemy na dowolnym kanale).

Skoro wiemy już jak i gdzie sprzedawać, pozostaje zasadnicze pytanie – za ile?


Ceny


markup
markup

Kwestia przedstawienia cen w Entropii bardzo często wprawia nowych graczy w osłupienie. Nie można tu bowiem zastosować sposobu znanego Ci z innych gier, czy jeszcze lepiej - z życia, czyli przedmiot X kosztuje tyle i tyle. Dlaczego?


Wyobraźmy sobie hipotetyczną sytuację - obowiązują standardowe ceny stałe dla przedmiotu, czyli tak jak w prawdziwym świecie. Chcemy kupić pistolet, załóżmy, że jego cena to 20PED i oferują go nam dwie osoby – Pan X i Pan Y. Jak już wiesz każdy przedmiot ma swoją unikalną wartość TT, tak więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że i te dwa pistolety będą miały różną wartość TT - pistolet Pana X ma 10PED TT, a pistolet Pana Y 20PED TT. I co się okazuje – Pan Y sprzedając go za 20PED nie zarobi nic, ponieważ równie dobrze mógłby wyrzucić go do Trade Terminala. Pan X natomiast po transakcji zyskałby 10PED i byłaby to zdecydowanie gorsza oferta dla Ciebie – musiałbyś bowiem dołożyć kolejne 10PED na naprawienie pistoletu - czyli wydać łącznie 30PED - by uzyskać przedmiot tak samo użyteczny jak ten od Pana Y, mimo że oba pozornie kosztowały tyle samo! Jak więc widzisz, prawdziwą wartość przedmiotu stanowi nie jego koszt zakupu, a jedynie to stanowi nadwyżkę nad TT. W nomenklaturze Entropii powiedzielibyśmy, że Pan X sprzedawał pistolet za TT + 10PED, a Pan Y za TT + 0PED (lub krócej za TT).


wykres
wykres markupu

To jednak nie wszystko, są bowiem przedmioty o stałym TT (głównie surowce), dla których powyższy sposób byłby zbytnim skomplikowaniem tematu. Został dla nich wymyślony sposób liczenia w procentach - daje to łatwą możliwość porównania cen dla różnych ilości produktu, ponieważ przedmioty te (np. skóry) można w przeciwieństwie do tych ze zmiennym TT łączyć w kupki. Choć z początku, może się to wydać trochę dziwne (w końcu kto kupuje za procenty?), to system ten jest bardzo prosty i intuicyjny. Wyobraźmy sobie, że mamy dwie kupki Animal Hide – pierwsza ma 1PED TT, druga 2PED TT. Wiemy, że cena na rynku to 110% - oznacza to, że za pierwszą kupkę otrzymamy 1PED * 110% = 1,10PED, a za drugą 2PED * 110% = 2,20PED – prawda, że proste? W podobny sposób ceny liczone są dla przedmiotów limitowanych.


Jest jeszcze trzeci i ostatni sposób podawania cen. Stosuje się go dla itemów o znikomym TT liczonym w tysięcznych PECa, tak więc gdyby podawać ich ceny w procentach, wychodziłyby kosmiczne liczby, bardzo ciężkie do ogarnięcia nawet przez astrofizyków :) Tutaj wreszcie można zastosować najprostszą znaną metodę, czyli cenę za sztukę, a konkretniej (o ile nie jest zaznaczone inaczej) za 1000 sztuk, tak więc jeśli zobaczymy, że ktoś skupuje Sweat za 5PED, oznacza to cenę za 1000 butelek, a nie jedną sztukę. Należy jednak pamiętać, że jest to sposób umowny, wszystko co wystawiamy na aukcji ma ceny w oficjalnych formatach czyli TT+ lub %.


Wiesz już jak wygląda sposób przedstawienia cen, ale skąd mamy wiedzieć co ile jest warte by nie dać się oszukać? Z pomocą przychodzi nam narzędzie wbudowane grę – za pomocą kilku kliknięć możemy sprawdzić historię sprzedaży wystarczy, że klikniesz ikonkę wykresu w oknie informacji o przedmiocie, by wyświetliło się nam okno markupu. W okienku mamy podane średnie ceny z ostatniego dnia, tygodnia, miesiąca, roku i dekady. Warto przy tym zauważyć, że przedmioty, których nie da się wystawić na aukcji (np. sweat, itemy z TT), nie mają podanego markupu i ich aktualną cenę musimy rozpoznać na własną rękę.

Komentarze


Brak komentarzy.
Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania!

Twoje konto
E-mail:
Hasło:

Nie masz konta?
Zarejestruj się!

Nasze HOFy
entropia universe - Narcanisum Stone
Narcanisum Stone - 826 PED
Northberg
entropia universe - Lytairian Dust
Lytairian Dust - 1166 PED
lukas will blake
entropia universe - Niksarium Stone
Niksarium Stone - 547 PED
Northberg
entropia universe - Longtooth
Longtooth - 1062 PED
Roland
entropia universe - Gazzurdite Stone
Gazzurdite Stone - 777 PED
Northberg

Dane dostępne dzięki entropiatracker

Reklama
Kalkulator PED

= 28,56 PLN

kalkulator uwzględnia 3,5% prowizji przy wpłacie/wypłacie

Statystyki
status serwerów: offline